Mire jó a spirulina?

A spirulina ízét kellemesebbé tehetjük, ha elkeverjük gyümölcsös turmixban vagy joghurtban..

A kékes-zöldes színű mikroalga, a spirulina (Arthrospira platensis) a NASA űrhajósainak étrend-kiegészítőjeként vált először széles körben ismertté. A superfood-ként is ismert fonalas cianobaktérium - mely nevét szálainak spirális jellegéről kapta - alkotóelemeit tekintve igen gazdag tápanyagforrás, egészségvédő tulajdonságait tudományos kutatások is igazolják. Milyen összetevőket tartalmaz? Pontosan miben nyújthat segítséget? Hogyan fogyasszuk a spirulinát? Ezeket a kérdéseket válaszoljuk meg az alábbiakban.

Honnan származik a spirulina?

A spirulina története ismereteink szerint egészen az Azték Birodalomig nyúlik vissza: az aztékok „techuitlatl"-nak nevezték a kékes-zöld mikroalgát, melynek jelentése a kő ürüléke. A spirulina összetételét és egészségvédő mechanizmusát vizsgáló jelentős tudományos kutatások túlnyomó többségben a '40-es évek után születtek, azt követően, hogy a belga származású fizológus*, Pierre Dangeard 1940-ben végzett kutatásaiban említést tett egy, a kanembu törzs által fogyasztott dihe névű pürés ételről - melyről kiderült, hogy spirulinából készítik. A kanembuk az algát a Csád-tó környékén lévő kis tavakból gyűjtötték be. 

Az első részletes és átfogó tanulmány a spirulina fiziológiájáról és ideális növekedési körülményeiről az 1970-es években született. A tanulmány volt hivatott elméleti alapot biztosítani a spirulina későbbi nagy mennyiségben történő termesztéséhez. 

A spirulina ízét kellemesebbé tehetjük, ha elkeverjük gyümölcsös turmixban vagy joghurtban..

 

Milyen összetevők alkotják a spirulinát?

A spirulina 70%-át a fehérjék teszik ki, a kékeszöld alga ezen kívül vitaminokat - különösen B12-vitamint és az A-vitamin provitaminját, béta-karotint -, valamint ásványi anyagokat - legnagyobb mennyiségben vasat - tartalmaz. Nagy mennyiségben tartalmaz továbbá fenolsavakattokoferolokat és γ-linolénsavat.

A spirulina nem rendelkezik erős sejthártyával, melynek köszönhetően könnyen emészthető.

100 g spirulina a következő energia- és tápanyagtartalommal rendelkezik:

  • Energia: 290 kcal
  • Fehérje: 57,5 g 
  • Zsírok: 7,72 g
  • Szénhidrátok: 23,9 g
  • Rostok: 3,6 g
  • Cukrok: 3,1 g

Vitaminok és ásványi anyagok (nem teljeskörű felsorolás)

  • Kálcium: 120 mg
  • Vas: 28,5 mg
  • Magnézium: 195 mg
  • Foszfor: 118 mg
  • Kálium: 1360 mg
  • Nátrium: 1050 mg
  • Mangán: 1,9 mg
  • Szelén: 7,2 mg
  • C-vitamin: 10,1 mg
  • B1-vitamin (tiamin): 2,38 mg
  • B2-vitamin (riboflavin): 3,67 mg
  • B3-vitamin (niacin): 12,8 mg
  • B5-vitamin (pantoténsav): 3,48 mg
  • Béta-karotin: 342 µg
  • A-vitamin: 570 NE
  • K-vitamin: 25,5 µg

Milyen egészségvédő hatásokkal bír a spirulina?

A spirulina legfontosabb, jelenleg ismert egészségvédő hatásai immunmoduláns és gyulladásgátló tulajdonságai. A spirulina képes szabályozni az immunfunkciókat, így többek között hatásos segítségnek bizonyul az allergiás nátha kezelésében, a kellemetlen tünetek enyhítésében, legyen szó akár porról, pollenről vagy állati szőrről. Tápanyagokban gazdag alkotóelemeinek köszönhetően segítséget nyújthat az immunrendszer erősítésében.

Mit ígérnek még az étrend-kiegészítők? Lássuk: a spirulina további jótékony hatásai lehetnek a bőr és a kötőszövetek rugalmasságának megőrzése, a körömerősség megőrzése és a sejtépítés, segítséget nyújthat továbbá az idegrender erősítésében. Hozzájárulhat a salaktalanításhoz és a nehézfémek kiválasztásához, elősegítheti a vérképzést - ami különösen nagy segítséget jelenthet vérszegénység esetén - és javíthatja a sejtanyagcserét.

A spirulina ízét kellemesebbé tehetjük, ha elkeverjük gyümölcsös turmixban vagy joghurtban..

Mire figyeljünk oda a spirulina fogyasztásakor?

Annak érdekében, hogy szervezetünk megfelelően hasznosíthassa a spirulinát, növeljük a bevitt folyadék mennyiségét. 

A dohányzók és az azbeszttel dolgozók számára a béta-karotin étrend-kiegészítőként történő fogyasztása nem ajánlott.

+ Hogy a spirulina keserű ízével való szembesülés ne vegye el kedvünket az egyébként hatékony étrend-kiegészítő fogyasztásától, a spirulina port keverjük joghurtba, turmixba vagy smoothie-ba, így javítva az ízélményt! :)

Spirulina étrend-kiegészítők

A cikk végén összegyűjtöttük a vásárlóink körében legnépszerűbb, általunk forgalmazott spirulina-terméket. A listában megtalálhatóak spirulina tabletták és spirulina porok is, a termékleírásokban pedig minden információt megtalálhatunk arra vonatkozólag, az egyes terméket milyen mennyiségben célszerű fogyasztani. Ha szeretnéd átböngészni teljes spirulina-kínálatunkat, kattints erre a linkre!

Jó egészséget kívánunk! :)


Források:

Spirulina in Clinical Practice: Evidence-Based Human Applications (P. D. Karkos ,S. C. Leong, C. D. Karkos, N. Sivaji, D. A. Assimakopoulos)

Seaweed, spirulina, dried (tápanyag-táblázat, FoodData Central)

Kapcsolódó termékek

    • -15%
    Cikkszám Cikksz. NB660

    Természetes ”zöld multivitamin“ alga komplex:- Spirulina alga por- Chlorella alga por- Vörös alga por (Lithothamnium)

    Készleten
    3 645 Ft 4 290 Ft
    • -6%
    Cikkszám Cikksz. BOO2731

    A BIO spirulina tabletta magas antioxidáns, fehérjetartalmú méregtelenítő vitamin-komplex.

    Készleten
    1 550 Ft 1 650 Ft
    Cikkszám Cikksz. CIO5246

    Immunerősítő, antioxidáns, méregtelenítő hatású spirulina alga por, igazi vitamin- és fehérjebomba a szervezet számára, emészthető fehérjetartalma több, mint 50%.

    Készleten
    3 190 Ft
    Cikkszám Cikksz. CIO5260

    Nagy fehérjetartalommal rendelkező, méregtelenítő vitamin-komplex 60% fehérjetartalommal.

    Készleten
    3 980 Ft
A spirulina ízét kellemesebbé tehetjük, ha elkeverjük gyümölcsös turmixban vagy joghurtban..

Májvédelem máriatövissel

A májvédő gyógynövények egyik legismertebb tagját, a máriatövist vesszük most górcső alá. Az élénk lila színű növény - melyet a néphagyomány őszbogáncs, szamárkóró vagy boldogasszony tövise néven is számon tart -  a mediterrán térségben őshonos, mára azonban már világszerte elterjedt gyógynövények közé számolhatjuk. Legismertebb hatóanyaga a szilimarin nevű vegyületcsoport, mely igen erős antioxidáns és májvédő hatással bír. 

Az útifűmaghéj jótékony hatásai

Az emésztéssegítő, diétás étrend-kiegészítők palettájának egyik közkedvelt tagja az útifűmaghéj. Magas rosttartalmának köszönhetően hatékony segítséget nyújthat az egészséges emésztés megtartásában.

Hogyan kerüljük el a felfázást?

Noha a felfázás elkerülésére szolgáló, 100%-os hatékonyságú megelőzési mód nem létezik, az egészséges étrend alappilléreinek követésével és néhány egyszerű szabály betartásával sokat tehetünk azért, hogy elkerüljük a felfázással és a húgyúti fertőzésekkel járó, kellemetlen tüneteket.

Vitamin-kvíz

Ellenőrizd tudásod a vitaminok témakörében ezzel a 7 kérdéses kvízzel!

Superfoodok a kamrából, immunerősítés a mindennapokban

Nem csupán a távoli országokból érkező, egzotikus gyümölcsök és zöldségek között lelhetünk superfoodokra - a „szuperételek” ott lapulnak a kamrában és a hűtőszekrény gyümölcstartójában, és kiváló immunerősítő hatással bírnak!