Miért van szükségünk cinkre és szelénre?

Cink és szelén

Hogyan segíti a cink és a szelén egészségünk megőrzését? Miért érdemes együtt fogyasztani a két ásványi anyagot? Melyek a legjobb élelmi forrásaik? 

Immunerősítés

A cink és a szelén egyaránt fontos szerepet töltenek be az immunrendszer védelmében, antioxidáns hatásuknak köszönhetően csökkentik az igen káros oxidatív stressz mértékét testünkben. E két nyomelemet* gyakran együtt említik, mint hatékony immunerősítő-duót: a cink és a réz felerősítik egymás hatását (szinergikus hatás), étrend-kiegészítőként alkalmazva célszerű együtt szedni a kettőt.

Nyomelem: A nyomelemek közé soroljuk azokat az ásványi anyagokat, melyek napi szükséglete nem éri el a 100 mg-ot. Mikrotápanyagoknak is hívjuk.

Hasznos tudnivalók a cinkről

A cink a férfiak testében megközelítőleg 2,5 gramm, míg a nőkében 1,5 gramm mennyiségben van jelen. Leginkább a vázizmok és a csontok tárolják, továbbá a szemben, a májban, a vesékben és a hajban; valamint a sav-bázis egyensúly megtartása végett a vérben is megtalálható.

Noha a cink a mikrotápanyagok közé tartozik, számos élettani folyamat alkotóeleme: többszáz enzim működésében játszik katalizáló szerepet, elősegíti az immunerősítést és a DNS-molekulák létrejöttét. További funkciói a következők:

•    Támogatja az egészséges növekedést és fejlődést a várandósság, a kisgyermekkor, a gyermekkor, valamint a tinédzserkor időszakában is 
•    Elősegíti a sejtanyagcserét, a sejtjelátvitelt és a sejtosztódást
•    Hozzájárul a szaporítószervek kifejlődéséhez mindkét nem esetében, férfiak esetében támogatja a prosztata megfelelő működését
•    Gátolja a szervezetre káros hatású kadmium és ólom beépülését szervezetünkbe

 

Cink és szelén

 

Mi mindenre jó a szelén?

Legfőbb feladata sejtmembránok védelme, antioxidáns hatásának köszönhetően hatékonyan véd a szabadgyökök káros tevékenységével szemben. Az emberi testben található kb. 10-15 mg mennyiségű szelén legnagyobb része (28-46%) a vázizomzatban található. Lássuk, milyen egyéb feladatai vannak!

•    A cinkhez hasonlóan szerepe van a DNS-molekulák létrejöttében
•    Antioxidáns hatása révén hatékony immunerősítő anyag
•    Támogatja a pajzsmirigy megfelelő működését
•    Fontos szerepe van a reprodukciós folyamatokban

Cink és szelén élelmi források

Ha cinkben gazdag élelmiszereket keresel, a legjobb választás a húsfélék és a máj, a tejtermékek, a tojás, valamint a gombák. A zöldségek közül a krumpli, a karfiol és a kelbimbó a legjobb cinkforrásaink.

A szelén legjobb élelmi forrásai a tengeri halak, a máj és a vese, továbbá a vadhúsok nagy részében is megtalálható. A vegetáriánus vagy vegán étrendet folytatók számára a legjobb szelénforrások a diófélék, azon belül is a sima dió, a para- és a kesudió; a szotyi és a szezámmag, a teljes kiőrlésű gabonák, a zöldségek közül pedig a spárga, a csicseriborsó és a hüvelyesek.

Termékajánló

A lentebb látható listában összegyűjtöttük Neked legnépszerűbb cink és szelén étrend-kiegészítő termékeinket. Ha szívesen olvasnál további hasznos cikkeket a vitaminok, ásványi anyagok és a gyógynövények jótékony hatásairól, tekintsd át további blogbejegyzéseinket is!

Jó egészséget kívánunk! :)


Források:
https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/#h4  

Kapcsolódó termékek

    Cikkszám Cikksz. BioCo2812

    A cink hozzájárulhat a haj, bőr és köröm normál állapotának fenntartásához. A BioCo szerves CINK kizárólag szerves kötésű citrát formában tartalmazza a cinket magas, 20 mg-os hatóanyag-mennyiségben.

    Készleten
    2 190 Ft
    Cikkszám Cikksz. BioCo829

    BioCo szerves szelén a szervezet számára leghatékonyabb módon hasznosítható, L-szeleno-metionin formában tartalmaz szelént. Szedése javasolt a pajzsmirigy normál működésének fenntartásához és az immunrendszer erősítéséhez.

    Készleten
    2 690 Ft
    Cikkszám Cikksz. DRC400

    A termék szerves szelén, kalcium, magnézium és cink vegyületek kombinációja kiegészítve tablettánként 20 mg Q10 koenzimmel, így biztosítva a megfelelő energiát és a szervezetben való hatékony hasznosulást.

    Készleten
    2 770 Ft
    • -15%
    Cikkszám Cikksz. NB0458

    A szelén antioxidáns hatású, hozzájárulhat a haj és a köröm normál állapotának fenntartásához.

    Készleten
    1 910 Ft 2 250 Ft
Cink és szelén

Májvédelem máriatövissel

A májvédő gyógynövények egyik legismertebb tagját, a máriatövist vesszük most górcső alá. Az élénk lila színű növény - melyet a néphagyomány őszbogáncs, szamárkóró vagy boldogasszony tövise néven is számon tart -  a mediterrán térségben őshonos, mára azonban már világszerte elterjedt gyógynövények közé számolhatjuk. Legismertebb hatóanyaga a szilimarin nevű vegyületcsoport, mely igen erős antioxidáns és májvédő hatással bír. 

Az útifűmaghéj jótékony hatásai

Az emésztéssegítő, diétás étrend-kiegészítők palettájának egyik közkedvelt tagja az útifűmaghéj. Magas rosttartalmának köszönhetően hatékony segítséget nyújthat az egészséges emésztés megtartásában.

Hogyan kerüljük el a felfázást?

Noha a felfázás elkerülésére szolgáló, 100%-os hatékonyságú megelőzési mód nem létezik, az egészséges étrend alappilléreinek követésével és néhány egyszerű szabály betartásával sokat tehetünk azért, hogy elkerüljük a felfázással és a húgyúti fertőzésekkel járó, kellemetlen tüneteket.

Vitamin-kvíz

Ellenőrizd tudásod a vitaminok témakörében ezzel a 7 kérdéses kvízzel!

Superfoodok a kamrából, immunerősítés a mindennapokban

Nem csupán a távoli országokból érkező, egzotikus gyümölcsök és zöldségek között lelhetünk superfoodokra - a „szuperételek” ott lapulnak a kamrában és a hűtőszekrény gyümölcstartójában, és kiváló immunerősítő hatással bírnak!