B-vitaminból nagyon sokféle van, ezért is használjuk a többesszámú jelölést. Ebben a cikkben csak a legfontosabbakkal fogunk foglalkozni.

B1-vitamin (tiamin)

A tiamin leginkább idegrendszerünk megfelelő működéséhez szükséges. Fontos szerepet játszik a szénhidrátok, a cukor és a keményítő lebontásában. A tiamin javítja a szellemi működésünket és az izmok és a zsív megfelelő működéséhez is hozzájárul. Hiánya először az idegrendszer működésének zavarában nyilvánul meg. A beteg először fáradt, koncentrációs képessége gyenge. Később rendszeres zsibbadás jelentkezik a végtagokban. Ha nem kezelik időben, akkor a keringési rendszer összeomlik és beáll a halál. Naponta 1 mg B1-vitaminra van szükségünk, melyet a májban, a hüvelyesekben, az élesztőben, a teljes kiőrlésű lisztben találunk meg.

B2-vitamin (riboflavin)

A riboflavin szervezetünk energiáit szabadítja fel. Vörösvértesteket képez és bont le, irányítja a sejtlégzést, segíti a máj méregtelenítő folyamatait. Az egészséges bőrhöz, körömhöz és hajhoz is nélkülözhetetlen. Hiánya ritkán fordul elő, de ha mégis, akkor pszichikai tünetek formájában jelentkezik. Az alkoholfogyasztás, erős dohányzás, fogamzásgátló tabletták és a vegetarianizmus is előidézhetnek B2-vitamin hiányt. Fogyasszunk sok tejet, sajtot, húst, tojást, belsőségeket és zöldfőzelékeket, hogy ezt elkerüljük.

B6-vitamin (piridoxin)

A piridoxin a szervezetben a fehérje- és az aminosav anyagcseréjében működik közre mint koenzim. Ezek a vitaminok építik a testanyagok, emellett meg is tartják és megújítják azokat. Nagyon oda kell rá figyelni, mert az emésztés után teljesen kiürül a szervezetből. Hiánya pedig komoly gondokat okoz: leginkább az agy és az idegrendszer reagál a piridoxin hiányára – görcsrohamok, étvágytaolanság, hasmenés és hányás jelentkezhet. Ugyanakkor a B6-vitamin hiánya vérszegénységet is kiválthat. Ezért kell sok gyümölcsöt, zöldséget (burgonya, cukorborsó, sárgarépa, káposzta, bab, banán) fogyasztanunk.

B12-vitamin (kobalamin)

Hiánya sápadtságot, vérszegénységet okoz. Kobalamin nélkül felborul az anyagcsere folyamatok megfelelő működése. Kobalamin kell a csontvelőben levő vörösvértestek megfelelő működéséhez, a növekedéshez, az idegszövet képződésében. Legjobb forrásai az állati eredetű élelmiszerek, a belsőségek, a tej, a hús, hal, tojás, a sör és a káposzta. A túladagolt C-vitamin megsemmisítheti a kobalamint és a fogamzásgátló tabletta csökkenti a B12-vitamin szintjét.

B-vitamin ajánlatainkat itt találja meg!